Ελευσίνα, αστικό μονοπάτι για μύστες της αειφορίας

Την Τρίτη 12 Ιανουαρίου 2016, επισκεφτήκαμε το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ελευσίνας. Εκεί, κάναμε πολλά ενδιαφέροντα πράγματα, διασκεδάσαμε, αλλά πάνω απ? όλα μάθαμε νέα πράγματα που δεν γνωρίζαμε.

Μόλις φτάσαμε, αντικρίσαμε ένα πελώριο, σομόν κτήριο που πάνω του έγραφε «Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ελευσίνας». Πιο δίπλα είχε κάποιες μικρές νεραντζιές μέσα σε μικρές γλάστρες.
Μπαίνοντας στο κτήριο είδαμε αφίσες, κάδους απορριμμάτων για ανακύκλωση, αλλά και ένα μικρό λούτρινο σκυλάκι, που δίπλα του σε μία πινακίδα, έγραφε: «Προσοχή! Ο σκύλος δαγκώνει!». Προχωρώντας πιο μέσα, είδαμε μία αίθουσα με πολλές καρέκλες και έναν διαδραστικό πίνακα.

Εκεί συζητήσαμε με την κυρία Νάντια για τα προβλήματα που δημιούργησε η υπερκατανάλωση αγαθών από τον άνθρωπο, καθώς και η δημιουργία βιομηχανιών και πόλεων, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη η προστασία του περιβάλλοντος, των ζώων και της ποιότητας ζωής μας. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα τη ρύπανση του περιβάλλοντος, την μείωση των φυσικών αγαθών και του κινδύνου εξαφάνισης ειδών ζώων. Έτσι, άνθρωποι από όλο τον κόσμο, μαζεύτηκαν στο Ρίο Ντε Τζανέιρο το 1992 για να συζητήσουν λύσεις του προβλήματος. Συμφώνησαν ότι η λύση είναι η βιώσιμη ή αειφόρος ανάπτυξη, δηλαδή:

? να παράγουμε αγαθά προστατεύοντας το φυσικό περιβάλλον,
? να καταναλώνουμε με μέτρο,
? να μην είμαστε σπάταλοι και
? να μοιραζόμαστε τα αγαθά όλοι οι άνθρωποι.

Έτσι δημιουργήθηκαν τα 3 R:
Reduce, Reuse, Recycle

Δηλαδή μειώνω, επαναχρησιμοποιώ και ανακυκλώνω.

Μετά το τέλος της αρχικής συζήτησης, ανεβήκαμε στον πρώτο όροφο, όπου χωριστήκαμε τυχαία σε τέσσερις ομάδες: πάρκα, δάση, αρχαία και βιομηχανίες. Κάθε ομάδα έφτιαξε ένα πάζλ με χάρτινα κομμάτια που της δόθηκαν. Σε κάθε παζλ έπρεπε να τοποθετήσουμε τις εικόνες έτσι ώστε κάθε σειρά να δείχνει το ίδιο θέμα από το πιο παλιό στο πιο νέο.

Αφού συνθέσαμε και παρουσιάσαμε τα παζλ, κατεβήκαμε πάλι στον πρώτο όροφο όπου φάγαμε σάντουιτς και ήπιαμε χυμούς που μας προσέφεραν οι άνθρωποι του κέντρου.
Στη συνέχεια οι ομάδες με τα δάση και τα πάρκα δημιούργησαν μία μεγαλύτερη ομάδα, ενώ οι ομάδες με τα αρχαία και τις βιομηχανίες μία δεύτερη μεγαλύτερη ομάδα. Έτσι κάθε ομάδα ξεκίνησε την περιήγησή της στο αστικό μονοπάτι της Ελευσίνας με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.

Η πρώτη μας στάση στο αστικό μονοπάτι της Ελευσίνας ήταν η Αρχαία Ιερά Οδός, δηλαδή ο δρόμος που συνέδεε την Αθήνα με το ιερό της Δήμητρας και της Κόρης στην Ελευσίνα. Το κομμάτι της Ιεράς Οδού που σώζεται είναι περιφραγμένο σε ένα οικόπεδο στην είσοδο της Ελευσίνας. Παρατηρήσαμε το χώρο και συζητήσαμε τι θα θέλαμε να γίνει στο οικόπεδο αυτό. Καταλήξαμε ότι ο χώρος έχει ιστορική αξία και ότι ο Δήμος θα πρέπει να τον φροντίσει, να τοποθετήσει ειδική ταμπέλα και να τον αξιοποιήσει έτσι ώστε ο κόσμος να τον βλέπει από κοντά. Λίγο πριν αποχωρίσουμε από την πρώτη μας στάση, ρωτήσαμε δύο περαστικούς αν ήξεραν να μας πουν τι βρισκόταν πίσω από τους φράκτες. Δεν γνώριζαν τι βρισκόταν εκεί, μα χάρηκαν πολύ που ενημερώθηκαν ότι εκεί βρισκόταν η Αρχαία Ιερά οδός. Τέλος προχωρήσαμε προς ένα σημείο της σύγχρονης Ιεράς Οδού και μετρήσαμε την ηχορύπανση του μέρους!

Η δεύτερη στάση μας ήταν στον γλυκό Άγιο, στο εκκλησάκι του Προφήτη Ζαχαρία. Στο προαύλιο μετρήσαμε τη θερμοκρασία που είχε το περιβάλλον, είδαμε τους θάμνους και τα δέντρα και συζητήσαμε για αυτά. Παρατηρήσαμε ότι υπήρχαν κολόνες από την εποχή των αρχαίων Ελλήνων, και μία μαρμάρινη επιγραφή στα αρχαία στον τοίχο της εισόδου του ναού. Όπως φαίνεται για να χτιστεί το εκκλησάκι είχαν χρησιμοποιηθεί υλικά από τον αρχαιολογικό χώρο. Επίσης, στους τοίχους του ναού είδαμε ψηφιδωτά.

Η επόμενη στάση μας έγινε στην Πλατεία Ηρώων. Εκεί είδαμε ένα μεγάλο άγαλμα που απεικονίζει τον ??Άγνωστο στρατιώτη??. Αυτό το άγαλμα είναι εκεί προς τιμή των άγνωστων Ελευσίνιων στρατιωτών που πέθαναν πολεμώντας για να ζούμε εμείς ελεύθεροι σήμερα. Επίσης, παρατηρήσαμε τα πλατάνια της πλατείας που δίνουν σκιά, τις θέσεις για στάθμευση ποδηλάτων, και τους κάδους ανακύκλωσης. Στη συνέχεια μετρήσαμε την θερμοκρασία στο σημείο αυτό και συμπληρώσαμε ένα φυλλάδιο με ερωτήσεις.

Σειρά είχε ο αρχαιολογικός χώρος της Ελευσίνας. Ενημερωθήκαμε για το ποιες μέρες ο αρχαιολογικός χώρος είναι ανοικτός και ποιες μέρες κλειστός, και παρατηρήσαμε ότι υπάρχει πρόσβαση στα άτομα με αναπηρία. Από την είσοδο παρατηρήσαμε ρόδακες ανάγλυφους πάνω στα μάρμαρα του χώρου. Ο ρόδακας είναι σύμβολο της αειφορίας και σχετίζεται με τη θεά Δήμητρα. Επίσης, ξεχωρίσαμε 3 κτίσματα που βρίσκονται στον αρχαιολογικό χώρο αλλά δεν είναι αρχαία.

Στη συνέχεια περπατήσαμε στον πεζόδρομο της Ελευσίνας. Κανονικά στον πεζόδρομο δεν επιτρέπονται οχήματα εκτός από αστυνομικά, πυροσβεστικά και ασθενοφόρα. Αρκετές φορές, όμως, κατά τη διάρκεια του περιπάτου μας στον πεζόδρομο, ενοχληθήκαμε από αυτοκίνητα ή μηχανάκια που κινούνταν στον πεζόδρομο. Συζητήσαμε για το θέμα αυτό και καταλήξαμε ότι θα πρέπει όλοι μας να μάθουμε να σεβόμαστε τους κανόνες κυκλοφορίας, και η τροχαία να είναι αυστηρή και να δίνει πρόστιμα σε αυτούς που τους παραβιάζουν. Επίσης, σε ένα σημείο του πεζόδρομου παρατηρήσαμε και συγκρίναμε 2 σπίτια ένα παλιό και ένα νέο.

Επόμενοι σταθμοί μας ήταν το εργοστάσιο κρασιού και ποτών Βοτρύς που δεν λειτουργεί πια, το Παλιό Ελαιουργείο που σήμερα γίνονται πολιτιστικές εκδηλώσεις και τα «Αισχύλεια», και η Βιομηχανία Τιτάν.

Τελευταία μας στάση ήταν η παραλία της Ελευσίνας, όπου παρατηρήσαμε το φυσικό περιβάλλον και συζητήσαμε για την ρύπανση της θάλασσας, την οικονομική ανάπτυξη και το τι θα θέλαμε να κάνουμε στην παραλία. Στη συνέχεια, ζωγραφίσαμε ένα από τα όμορφα σημεία και ένα από τα άσχημα σημεία που συναντήσαμε στις στάσεις που κάναμε στο αστικό μονοπάτι. Παρουσιάσαμε τις ζωγραφιές μας στην άλλη ομάδα και στους δασκάλους μας.

Οι μαθητές του ΣΤ1